مسجد جامع اصفهان

اصفهان دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی است و یکی از مهم ترین قطب های گردشگری در ایران محسوب می شود که هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی متعددی است. از قدیمی ترین ابنیه های مذهبی و تاریخی اصفهان می توان به مسجد جامع اصفهان اشاره نمود که خیلی ها آن را با نام مسجد عتیق اصفهان می شناسند. بخش قابل توجهی از نمای فعلی این مسجد مربوط به دوره سلجوقیه می باشد. البته الحاقاتی که در مسجد صورت گرفته است غالبا به عصر صفویان باز می گردد. هر چند که در معماری مسجد آثاری از دوران آل بویه و همچنین قرن سوم هجری به چشم می خورد. مسجد جامع اصفهان بالغ بر دو هزار سال قدمت دارد و به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و معماری شاهکار و بی نظیری که دارد در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اگر می خواهید با مسجد جامع اصفهان بیشتر آشنا شوید پس تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

معماری شاهکار و بی نظیر

تاریخچه

این بنای تاریخی از شاخص ترین آثار معماری ایران و جهان محسوب می شود. با توجه به اینکه ساخت هر یک از قسمت های مختلف مسجد در یکی از دوره های تاریخی انجام شده است با نگاه کردن به این بنا می توان در یک نگاه سیر تحولات معماری ایران را مشاهده نمود و در واقع مسجد جامع اصفهان نوعی موزه است که اطلاعات بسیاری را در خصوص روند معماری ایران طی دوره های مختلف را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد.

تحقیقاتی که باستان شناسان انجام داده اند حاکی از آن است که قدمت این مسجد به پیش از دوره اسلامی و تسلط اعراب به شهر اصفهان باز می گردد و در واقع در آن زمان این مسجد یکی از آتشکده های اصفهان محسوب می شد. از آثار به جای مانده از دوران پیش از اسلام در این مسجد می توان به پاستونی با تزئینات مربوط به دوران ساسانیان در ضلع شمالی مسجد اشاره نمود. هر چند که نظرات متفاوتی در رابطه با زمان دقیق تغییرات مسجد وجود دارد اما بسیاری از مورخان معتقد هستند ساخت مسجد در قرون اولیه هجری انجام شده است اما محراب آن در قرن سوم هجری تخریب شده و جهت قبله آن را اصلاح نموده اند.

https://mrbilit.com/mag/jameh-mosque-of-isfahan/

Comments

Popular posts from this blog

فوت و فن های عکاسی در سفر

تونل کندوان

پیکاپ ویزا چیست؟