تونل کندوان

 جاده چالوس با چشم انداز های بی نظیر طبیعی که دارد یکی از محبوب ترین راه های متصل به شمال کشور است به همین علت در روزهای تعطیل ترافیک سنگینی را به خود می بیند. در این مسیر می توان ده ها تونل را مشاهده نمود  که تونل کندوان شناخته ترین تونل و یازدهمین تونل راه کرج به چالوس می باشد. این تونل در فاصله ای 90 کیلومتری از جنوب جاده چالوس واقع شده، بنابراین هنگام گذر از این جاده از تونل کندوان هم عبور خواهید کرد. جاده چالوس در سال 1312 احداث گردید، همچنین ساخت سد امیرکبیر در این جاده توجه گردشگران زیادی را به خود جلب نمود. با توجه به این که تمامی ساخت و سازه های این جاده در زمان حکومت رضا شاه پهلوی انجام شده بنابراین به عنوان یکی از نا امن ترین جاده ها شناخته می شود چرا که در آن زمان نبود امکانات باعث می شد که تونل ها و پل ها را با سختی زیاد بسازند. حتی بعد از احداث جاده چالوس مهندسان اروپایی آن را مورد انتقاد قرار دادند. در مجله مستر بلیط می توانید تمامی اطلاعات مربوط به تونل کندوان را مطالعه نمایید و هنگام گذر از این جاده با مشکل مواجه نشوید.

تونل کندوان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تاریخچه تونل کندوان

یکی از مشهور ترین تونل های جاده چالوس و دیدنی ترین آن ها تونل کندوان است که محل قرار گیری آن در ارتفاعات 2700 متری کندوان به طول 1883/8 متر و عرض 5/5 متر و ارتفاع 6 متر است که سال ساخت آن را به زمان حکومت پهلویان نسبت می دهند. در سال 1314 احداث تونل کندوان را کلنگ زنی نمودند و بعد از گذشت حدود سه سال یعنی در سال 1317 مورد بهره برداری قرار گرفت. در این سال کار ساخت تونل  را که هم زمان با وزارت مجید آهی وزیر راه برابر می شد به انجام رساندند.

قبل از ساخت این تونل برای عبور از جاده کرج به چالوس حدود 5 ماه از سال غیرقابل تردد می شد. با توجه به نبود امکانات و یا کمبود امکانات در آن زمان کار احداث تونل مذکور فقط سه سال طول کشید با توجه به تحقیقاتی که در تاریخ این تونل انجام داده اند و با توجه به گفته های ابوالحسن عمیدی نوری می توان گفت که قرارداد ساخت تونل کندوان را دو شرکت دانمارکی و یا سوئدی بر عهده داشتند. با توجه به روایاتی دیگر که موجود است می گویند در سال 1314 در فصل بهار شاه به مازندران می رود و در روستای کندوان در برف گیر می کند و با سختی تمام خود را به گچسر می رساند همین موضوع باعث می شود که دستور ساخت تونل را بدهد.

نکته مورد توجهی که وجود دارد این است که در آن زمان با توجه به اینکه رضا شاه خود را مالک کشور می دانست مسافرت در ایران بدون مجوز از شهربانی غیر قانونی به شمار می رفت  بنابراین مردمان این کشور انگار که در حال مسافرت به کشوری بیگانه هستند باید مجوز را برای خود دریافت می کردند.


نقشه و معرفی بخش های مختلف تونل کندوان

همان طور که گفته شد در زمان حکومت پهلویان امکانات بسیار کمی برای ساخت تونل در اختیار بود، از طرفی هم سرد بودن هوا و مدت زمان کاری کم که در ناحیه ای سردسیری قرار داشتند کار را برای کارگران بسیار سخت و طاقت فرسا می کرد. موسسه مطالعات تاریخ معاصر در مورد ساخت جاده و تونل کندوان این گونه نوشته است: با همه این اوصافی که گفته شد ساخت تونل با امکانات آن زمان و سرمای بیش از حد هوا و کم بودن زمان کار، کاری بسیار بزرگ بوده که به دست کارگران ایرانی انجام گرفته  آن هم در مدت سه سال، حال شما این موارد را با هم مقایسه کنید با حدود گذشت یک دهه زمان برای دو بانده کردن این تونل در سال های گذشته با این امکاناتی که در اختیار دارند هنوز هیچ کاری پیش نبرده اند. جاده ای که حدود 80 سال پیش برای رفت و آمد طراحی شده هنوز هم جوابگوی میلیون ها مسافر  است و همچنان منتظر ساخت اتوبان برای جاده شمال هستند.

 https://mrbilit.com/mag/kandovan-tunnel/

Comments

Popular posts from this blog

فوت و فن های عکاسی در سفر

ویزای شینگن و انواع آن